top of page

2e Chakra, Kracht, Eenheid en Vreugde...

Als je 2e chakra niet goed in balans is, kan je dat merken als je het leven als weinig aantrekkelijk aanvaardt, je bent het blije kind kwijtgeraakt. Je wordt star in je emoties, kort alles op of blijft hangen in je emoties en kunt ze niet loslaten.

Of lichamelijk kan je het merken in de problemen met de blaas of de nieren.

Hormonaal heeft het te maken met de menstruatie, vruchtbaarheid, overgang, prostaatproblemen, cysten, vleesbomen etc.

Problemen kunnen ook met de dunne darm, de onderrug of de geslachtsorganen voorkomen.

Kom gerust voor een consult.

ik heb deze onderstaande mooie teksten van en

met dank aan Annette van der Put waarvan ik inspirerende ideeën en duidelijke adviezen van krijg. De onderstaande teksten zijn volledig van haar, met af en toe een note van mij (Claudia). De foto collage is van mij en als je interesse hebt, kan je de olie bij mij aanschaffen. http://mydoterra.com/claudiawillemse ik behandel mijn clienten ermee met groot succes. Veel plezier met lezen, en als er vragen zijn, hoor ik dat natuurlijk graag, liefs Claudia"'

Essentiële olie in dit hoofdstuk

Het zijn er dit keer echt heel veel. Ze hebben allemaal hun specifieke profiel, dus kijk goed welke jij nodig hebt. Mijn aanbeveling is om niet meer dan 3 te kiezen. Je kunt hiermee je eigen samenstelling maken en 3 x per dag gebruiken. Aromatisch en/of op de flex punten aanbrengen.

  • Cypress (Ik ben energiek, volg mijn hart en ga ontspannen met de stroom mee. Yin)

  • Wild Orange (Ik open mijzelf om te ontvangen, te delen, te spelen en te genieten. Yang) Bergamot (Ik accepteer mijzelf zoals ik ben en blij met mijn kwetsbaarheid. Yang)

  • Tangerine (Ik geniet, energie en creativiteit stroomt door mijn hart. Yin)

  • Verkwikkende Samenstelling (samenstelling met o.a. bovenstaande citrusoliën. Yin en Yang) Clary Sage (Ik ben creatief en bijzonder. Yin)

  • Ylang Ylang (Ik ben vrij in het uiten van mijn intiemste gevoelens. Yin)

  • Patchouli (Ik breng mijn verlangens tot uitdrukking. Yin)

  • Samenstelling voor vrouwen (Ik aanvaard volledig mijn vrouw-zijn. Yin)

  • Samenstelling voor maandelijkse ondersteuning (Yin)

  • Roman Chamomile (Ik weet wie ik ben en erken mijn levenstaak. Yin)

  • Cardamom (Ik voel me goed met mijn tederheid. Yang)

  • Black Pepper (Ik aanvaard mijn kracht volledig. Yang)

  • Frankincense (Ik ben geliefd en kan volledig mijzelf zijn. Yang.Voor mannen: Ik aanvaard mijn man-zijn volledig.)

  • Sandelwood (Ik voel me veilig om te geven en te ontvangen. Yang)

  • Reinigende samenstelling (samenstelling om te reinigen en los te komen van beperkende en toxische gedachten en patronen. Yang)

  • Cinnamon (Ik geniet van liefdevolle sensaties. Yin)

Als laatste wil ik nog Jasmine noemen. Jasmine is ook in de inspirerende samenstelling (Passion, note Claudia) te vinden. Voor meer vreugde en passie in je leven!

2e chakra:

Heb je wel eens bij een grote eik gestaan om hem te bewonderen? Wat een krachtige boom hè? Ik houd van bomen. Misschien heb je ook wel gevoeld, welke bijzondere energie deze boom uitstraalt. Majestueus en fier staan ze, vroeger werden ze als heilige bomen gezien. De energie die hij uitstraalt is betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen. Dit is een enorme kracht in moeilijke tijden. Net als diepe wortels houvast geven in hevige stormen! Wist je dat een boom juist door minder gewenste omstandigheden veel sterker wordt? Zo is het ook met ons mensen. De tegenstelling maakt ons sterk. Yin en Yang horen bij elkaar, zoals dag en nacht en licht en donker en warmte en koude! De kunst van het genieten bestaat onder andere in de acceptatie van de tegenstellingen in het leven.

Uithoudingsvermogen heeft ook twee kanten. Als uithoudingsvermogen doorslaat, kan het verstarring en koppigheid worden. Mensen verstarren als ze zich niet meer laten leiden door hun innerlijke stem. Het ego neemt het dan over en wil, koste wat het kost, doorzetten en overwinnen. Hierdoor worden behoefte aan rust en zelfzorg vergeten en wordt er keihard gewerkt zonder klacht, maar ook zonder vreugde. Deze verstarring kan zich ook gaan uiten in fysieke klachten zoals gewrichtsontstekingen, aderverkalking, vergroeiingen van de wervels en zelfs doofheid.

Toch zijn deze doorzetters veelal bijzondere mensen. Ze halen hun vreugde, die ze zichzelf ontzeggen, in de vreugde van anderen die zij hebben kunnen helpen. Het is erg moeilijk voor hen om niet altijd te kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen van anderen, omdat hun lichaam ook grenzen heeft. Het enorme werk dat ze verzetten, maakt hen natuurlijk ook moe en omdat ze dikwijls over hun eigen grenzen gaan, kunnen ze zelfs uitgeput raken. Dit willen ze niet laten merken en om hulp vragen is iets wat ze niet snel zullen doen, aangezien ze dat als een vorm van zwakte zien.

Waar komt deze bewonderenswaardige kracht eigenlijk vandaan? Het is verborgen in de grootsheid van je ziel. Mensen die dit niet vergeten zijn en het van binnen voelen branden, zien het als een noodzaak om hun bijzondere eigenschappen aan te wenden. Als je jezelf hierin herkent, is het wel belangrijk om te zien dat de tegenstelling in het leven bedoeld is om ons te vormen en flexibel te maken. We hoeven niet te vechten totdat we er bij neervallen. Deze vuur energie kan in balans komen door de ‘water’ energie te verhogen. Dit kan je doen met Essentiële olie.

Cypress is ook een krachtige boom. De energie die in de essentiële olie van Cypress zit, kan helpen om innerlijke druk te verminderen, waardoor je meer met de stroom mee kan gaan. Er is dan meer tijd om eigen gevoelens en behoeften te onderkennen, waardoor ook meer energie naar binnen kan komen. Vitaliteit en vreugde kunnen dan terugkeren en de dingen die moeten gebeuren, worden op een speelsere manier afgehandeld. De levensenergie en vreugde komen terug waardoor het uithoudingsvermogen niet een opgelegde karaktereigenschap is maar één die van binnenuit naar boven komt. En dat maakt een heel verschil! Het leven wordt een stuk plezieriger. (Ook een fijne combi met Tangerine olie!)

Het is niet makkelijk om altijd de sterke te zijn. Vooral niet als je het gevoel hebt dat die kracht alleen vanuit jezelf moet komen. Als we ons verbinden met de Kracht die leven geeft, kunnen we putten uit een Bron die nooit opdroogt. Echte grootsheid en majesteit is te vinden in mensen die nederig kunnen zijn en beseffen dat hun werkelijke kracht van boven gegeven is. Nederigheid is geen vernedering, het is het besef dat ook jij behoeften hebt en nog mag leren. Je kunt niet meer doen dan je best. Perfect zijn we nog lang niet, we mogen er op vertrouwen dat onze tekorten worden aangevuld. Het is belangrijk om de tijd te nemen je daarvoor open te stellen. Uiteindelijk is alles al in balans, wij zijn degenen die de dualiteit in leven houden, als we maar naar één kant willen kijken.

De citrusoliën zijn allemaal erg geschikt om meer vreugde en overvloed te ervaren. Wild Orange, Bergamot, Tangerine en verkwikkende samenstelling ondersteunen hierbij.

“Vreugde geeft ons vleugels. In tijden van vreugde is onze levenskracht groter, ons verstand scherper en ons begripsvermogen helderder. Wij schijnen dan het leven beter aan te kunnen en ons overal nuttig te kunnen maken.” - Abdu’l-Baha

Sacraal chakra Yin (2e chakra, note claudia)

De 2e chakra is gelegen onder de navel. Het bestaat eigenlijk uit 2 afzonderlijke chakra’s, zowel bij de man als bij de vrouw. De linkerkant vertegenwoordigt de vrouwelijke (Yin) energie en de rechterkant het mannelijke (Yang).

Yin of het vrouwelijke in ons zorgt voor verbinding, het is een ontvangende, zachte en creatieve kracht en zorgt voor nieuw leven door overgave, voelen en genieten.

Om deze Yin chakra open te laten staan, is bewustwording nodig. Emoties helpen ons daarmee en zijn signalen die ons vertellen wat er nodig is om onze energie frequentie te verhogen. Emoties van schaamte, onderdrukt voelen, niet in staat zijn tot overgave of ontvangen, gevoelens van jaloezie, zijn daar voorbeelden van. Maar ook is de afhankelijkheid van waardering, erkenning en bevestiging een duidelijk signaal. Slachtoffergedrag en fixatie op seks is ook een teken dat deze chakra nog niet in balans is.

Helaas is seksueel misbruik een trauma dat deze chakra dichtdraait. Dat is natuurlijk ook logisch als je bedenkt dat dit chakra je helpt te voelen en te genieten. Maar ook schaamte en schuldgevoel over seks en onzekerheid over jezelf en jezelf minder voelen dan anderen is een oorzaak. Als er in je jeugd altijd nadruk is gelegd op externe beloning, prestatie en intellect zal je Yin chakra niet optimaal kunnen werken, totdat je daar vrij van kunt maken en leert genieten van je intieme gevoelens.

Clary Sage, Ylang Ylang en Patchouli zijn essentiële oliën die kunnen helpen om je Yin Chakra weer te laten stromen. De samenstelling voor vrouwen (bevat Jasmine) en die voor de maandelijkse ondersteuning bevatten deze olien ook. Ook mannen kunnen hier dus ook baat bij hebben. De vrouwen samenstelling in een diffuser kan

een goed idee zijn!

Geef jezelf weer toestemming om te genieten. Breng je verlangens tot uiting. Aanvaard je zachte intuïtieve zijn volledig. Voel je vrij in het uiten van je intiemste gevoelens. Ook jij bent creatief en bijzonder! En als je vrouw bent: aanvaard en omarm jouw vrouw-zijn dan volledig!

Sacraal chakra Yang

Zoals ook bij het Yin gedeelte zijn de thema’s dualiteit, seksualiteit, verbinding, eenwoording, intimiteit, kracht, zachtheid en genieten van belang. Maar hier speelt kracht een andere rol, namelijk krachtig reageren vanuit zachtheid.

Leren ontspannen i.p.v. domineren en controle willen houden. Zelfoverschatting, onverantwoordelijk gedrag en te veel willen, zijn duidelijke signalen dat de Yang energie te groot is. (Ook wordt Yang energie mogelijk overdreven ingezet.) Daarentegen is afhankelijkheid van de mening van anderen en een schuld- of minderwaaardigheidscomplex en onderdrukking van agressie en onderdrukte mannelijke seksualiteit een te weinig aan Yang energie.

Als er een disbalans in de Yang energie is, kan o.a. Black Pepper olie goed ondersteunen! Deze olie helpt je loslaten wat anderen over je denken en de moed hebben om je masker te laten zakken. Eerlijk en integer te zijn. Het verhoogt je energie, geeft richting, versnelt je genezingsproces en wakkert je innerlijke vuur aan.

Heerlijke combi in je diffuser met Citrus oliën! Bergamot en Wild Orange bijvoorbeeld, deze zijn ook ondersteunend voor de Yang energie.

We leven mijn inziens in een dominante overdreven Yang wereld. De Sacraal chakra is vaak helemaal uit balans. We hebben veelal meer Yin energie nodig voor het evenwicht. Het wordt tijd dat vrouwen deze creatieve kracht meer toelaten en inzien dat het ook echt een kracht is. Ik ervaar dit zelf ook als noodzaak. Daadkracht kan een mooie Yang eigenschap zijn, maar zoals ik al heb genoemd met mijn vergelijking met de Eik en de Cypress, is balans nodig. Meer creativiteit, vertrouwen en flow zal verademend werken.

Toch zal het je misschien verbazen dat Yang energie in balans, juist heel teder en beschermend is. Krachtig en onvoorwaardelijk in geven. Als liefde en seksualiteit één worden kan Yang energie ook veel ontspanning geven. Deze twee gaan samen. Genieten van de uniekheid van anderen én van jezelf. Hierdoor zal agressie en woede kunnen worden losgelaten en vergeving plaatsvinden, in je eigen hart.

Andere mensen zijn altijd een spiegel voor datgene wat je niet in jezelf kunt of wilt zien. We projecteren als mens onze pijn op anderen en geven ze de schuld, (worden boos) in plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen. Cardamom zal je helpen dit in beter perspectief te zetten.

Als jouw Yang energie (weer) in balans is, geeft dat een soort zekerheid van jezelf. Zacht, kwetsbaar en krachtig zijn, gaan hand in hand! Dit geldt voor zowel vrouwen als mannen! Als je een man bent, aanvaard dan ook dit zachte tedere stuk als mannelijk en wees vrij in het uiten van je intiemste gevoelens!

(Gebruik Bergamot, Black Pepper of Cardamom door wat in je hand te druppelen, te wrijven en een kommetje maken van je handen en ruiken, alvorens deze intentie neer te zetten)

Ik ... (jouw naam) geef opdracht aan mijn goddelijke zelf (deel) om direct alle karma, pijn, verwondingen, emoties en celgeheugen permanent en volledig te helen, zowel in het verleden, het heden en de toekomst. Zodat ik mij gemakkelijk kwetsbaar opstel en mijn intuïtieve, zachte zijde durf te vertrouwen en ik geniet hiervan. Ik durf mijn wantrouwen en agressie tegenover anderen los te laten en ik streef er steeds naar het mooie van anderen te

zien en te ervaren.

Ik trek mensen aan die het mooiste in mij naar boven brengen. Dit alles doe ik met gemak, gratie en genot. Nu en continu.’ (Uit Royal Remedies van Roy Martina)

Lichamelijke signalen bij disbalans Sacraal Chakra

Als deze chakra in balans is, (de Yin en Yang zijde) heb je een gezonde creatieve manier om jezelf te uiten, zijn je hormonen in balans, kan je genieten en plezier ervaren en ben je vrijgevig naar anderen. Je kunt in volledige overgave de stroom van het leven volgen. Ook zorg je goed voor jezelf en weet je gezonde grenzen te stellen.

Lichamelijke ongemakken of ziekten zijn signalen van disbalans. Onvruchtbaarheid, seksuele disfunctie (zoals erectieproblemen, frigiditeit) en problemen met de blaas, milt, galblaas en nieren kunnen vertellen dat deze chakra aandacht nodig heeft! Menstruele problematiek en een gebrek aan flexibiliteit zijn ook aanwijzingen.

Als er sprake is van een overactiviteit van deze chakra, zoals een fixatie op seks, veel spanning en frustratie, overgevoeligheid, emotioneel en afhankelijk gedrag is Cleansing Blend (Reinigende samenstelling) een aanrader.

Deze samenstelling bevat o.a. Lemon, Lime, Siberian Fir, White Fir, Melaleuca en Cilantro. Deze oliën zijn een krachtige reiniger van beperkende patronen en toxische energie. Ze stimuleren vreugde en bewustzijn van je Goddelijke Zelf.

Een lage energie in de Sacraal chakra is te merken aan het verwerpen van de behoefte aan seks, plezier en het hebben van emoties. Een gebrek aan verlangen en passie is ook een goede aanwijzing. Geen zin hebben in de omgang met anderen, slechte sociale vaardigheden, altijd op je hoede zijn en jezelf dingen ontzeggen laten duidelijk een ernstige blokkade zien in dit gebied. Gelukkig is Cinnamon een bijzondere olie die weer nieuw leven kan inblazen.

Ik hoop dat jullie plezier beleefd hebben aan dit stuk van Annette. Als er vragen zijn, dan kunnen jullie altijd bij mij terecht natuurlijk. per email ccmvoetrelax@gmail.com - Liefs Claudia - CCM Voetrelax

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page