top of page

1e Chakra, je basis voor alles...


"ik heb deze mooie teksten van Annette van der Put waarvan ik inspirerende ideeën en duidelijke adviezen van krijg. De teksten zijn volledig van haar, met af en toe een note van mij (Claudia). De foto collage is van mij en als je interesse hebt, kan je de olie bij mij aanschaffen. http://mydoterra.com/claudiawillemse ik behandel mijn clienten ermee met groot succes. Veel plezier met lezen, en als er vragen zijn, hoor ik dat natuurlijk graag, liefs Claudia"'

In dit hoofdstuk gaan we naar de basis chakra (1e Chakra, note Claudia) kijken. De basis is heel belangrijk en bij veel mensen helaas uit balans of verstoord. Veiligheid is een belangrijk thema hierin en deze veiligheid staat ook in verbinding de blaasmeridiaan. Als de wortel of basis chakra in verbinding staat met de hart chakra én de kruin chakra, kunnen er nieuwe chakra’s opengaan. Hierdoor zal je je leven kunnen veranderen en transformeren en dieper kunnen helen, waardoor er meer vrijheid en vreugde zal ontstaan. Essentiële oliën kunnen hierbij helpen!

Vertrouwen

Als je kunt vertrouwen dat je beschermd wordt en daardoor veilig bent om van je leven te genieten, zal je de vreugde ervaren waarvoor je hier op aarde bent! We zijn spirituele wezens die hier op aarde onze ervaringen mogen op doen in een bijzonder lichaam. Ik voel me dankbaar dat ik mij open kan en mag stellen voor de Hulp die me wordt geboden, in welke vorm dan ook.

Als je je openstelt voor Hulp, dan heb je toegang tot je hoogste bewustzijn, of intuïtie. Ben je niet verbonden, is het net alsof je een auto zonder navigatie bestuurt in een vreemde stad. Uiteindelijk kom je wel aan op je bestemming, maar het zal wellicht enige tijd duren vanwege de omwegen die je hebt genomen. Je had immers geen systeem dat jouw exact begeleidde naar de voor jou best mogelijke route.

Arbovitae is een essentiële olie die je helpt te relaxen en volledig te vertrouwen in de ‘flow’ van het leven. Je zult eenvoudiger een innerlijk gevoel van vertrouwen, veiligheid en onbevreesdheid ervaren. De vrees maakt plaats voor overgave en zodoende kan je weer gaan verlangen naar nieuwe ervaringen, ongeacht moeilijkheden en gevaren. Deze essentiële olie verbindt Hemel en Aarde en vraagt om tot rust te komen, dieper te ademen en meer te vertrouwen. Arbovitae ondersteunt je open te staan voor de Hulp die tot je beschikking staat.

Ons lichaam is een bijzonder geschenk dat ons veel leert over wie we zijn en kunnen zijn. Ik heb geleerd dat ik ook mag vertrouwen op mijn lichaam en datgene wat het mij vertelt. Als je duidelijke signalen wilt ontvangen van je lichaam, is het van belang dat het zo zuiver mogelijk is, zodat niet alle energie wegvloeit in het oplossen van 'interne problemen'. Als je gezond eet en regelmatig essentiële olie gebruikt, merk je dat ook. Je bent minder vaak ziek en je lichaam kan dingen makkelijker en sneller oplossen, zowel lichamelijk als geestelijk. Negatieve emoties veroorzaken veel toxische stoffen in ons lijf, die moeten worden opgeruimd! Als we daar niet de energie voor hebben, ontstaat er ophoping en worden we chronisch ziek. Dus dat is wel iets waar je over na kunt denken.

Voor mij als Natuurgeneeskundig therapeut is het heel mooi om te zien hoe deze oliën kunnen ondersteunen in al deze gebieden! Korianderblad of Cilantro is bijvoorbeeld een heel krachtige reinigende olie op dit gebied. Daarnaast zijn sommige kruiden en voedsel ook nog steeds nodig om te helpen opgehoopte gifstoffen uit onze organen te verwijderen en het lichaam de mogelijkheid te geven deze toxische stoffen uit te scheiden. Het is mijn werk om daarin te adviseren.

Als de energie in je basis chakra verstoord is, kan je dat merken aan de volgende fysieke kenmerken:

  • constipatie,

  • aambeien,

  • lage rugpijn,

  • problemen met je benen,

  • voeten,

  • enkels,

  • knieën,

  • heupen en

  • lage weerstand

Olieadvies:

Cypress, ‘Massage blend’,(Aromatouch note Claudia) ‘Soothing blend’ (Deep Blue Rub, note Claudia) en voor je immuunsysteem: ‘Protective blend’.(On Guard, note Claudia)

Als er teveel energie naar de basis chakra vloeit kan dat zich uiten in te veel en overmatig eten, verlangen hebben naar ongezond voedsel, nerveus zijn, agressie, dominant gedrag, verslaving naar meer adrenaline, verzameldrang en materialisme.

Balans in deze overactieve staat, kan je bereiken met Patchouli omdat je daardoor meer ‘echt’ in je lichaam komt. Deze olie geeft je meer en volledig bewust contact met je fysieke lichaam en de signalen die het geeft. Het heeft een zeer aardend en stabiliserend effect. Het kalmeert angsten en nerveuze spanning en creëert een betere verbinding met de aarde, zodat er minder verlangen is om te vluchten in zweverige ideeën en theorieën. Het helpt om emotionele oordelen over het lichaam los te laten en meer zelfvertrouwen en veiligheid in je eigen lichaam te ervaren. De blaasmeridiaan staat in relatie tot veiligheid en basis.

Als er te weinig energie gaat naar je basis chakra, zal je geneigd zijn jezelf te verwaarlozen. Slechte discipline en onduidelijke grenzen halen je uit balans. Ook kunnen depressie, passiviteit, lethargie, conflictvermijding, angst voor verandering en gevoelens van er niet bijhoren, uiting geven aan een te weinig energie voor deze chakra. Basil en ‘Grounding blend’ (Balance , note Claudia) helpen het evenwicht te herstellen! Grounding Blend versterkt de verbinding met het onderlijf en met de aarde. Dit is nodig als je veel in je hoofd zit, met denken, praten en geestelijke belasting. (Energie gaat dan te veel naar je hoofd.) Deze samenstelling helpt je herinneren om je plannen, doelen en wensen te realiseren. Je kunt met meer gemak gericht blijven werken en doorzettingsvermogen toepassen, totdat het daadwerkelijk gerealiseerd is. Het helpt je meer geduld te hebben en verschaft je meer innerlijke kracht en rust om je verantwoordelijkheden in het leven aan te kunnen.

Verantwoordelijkheid

De Kracht van Essentiële olie

Zoals ik daarnet hebt genoemd, kan ‘Grounding blend’ (Balance, note Claudia), je helpen om verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf. Besef dat je anderen ditzelfde recht hebben, ook als ze dit zelf nog niet voldoende doen. Het kan zijn dat je hierover onzekerheid ervaart. Sommige mensen uiten dit door dingen te willen regelen voor anderen. Dit komt voort uit angst en daarom zal je controle willen houden.

Misschien heb je 'last' van dit verantwoordelijkheidsgevoel. En raak je overbelast, omdat je denkt dat je anderen moet 'redden'. Hierdoor kan je jezelf verwaarlozen, omdat je de ander belangrijker acht als jezelf. Eigenlijk ga je dan helemaal bij jezelf weg. Daarmee raak je ook je basisveiligheid kwijt. Dit grote gevoel van verantwoordelijkheid ken ik zelf ook. Het is een belangrijk ingrediënt voor een burn-out, dus ga ik daar nu liever anders mee om. Mensen helpen en ondersteunen is een goede zaak, maar we moeten ons niet laten meeslepen door de ideeën en voorstellingen die we ons laten aanpraten door onze ego. Het is heel goed om een zegen te zijn voor je omgeving, maar niemand is onmisbaar. Soms is het heel goed om er even uit te stappen om dat te zien.

Stel duidelijke en gezonde grenzen en leer matigheid in te zetten als je zorgt voor anderen. Als je kunt vertrouwen dat er voor jou en iedereen wordt gezorgd, kan je de wereld makkelijker als een veilige plek ervaren.

Zoals de navelstreng jou van voeding voorzag in de baarmoeder, zal Myrrh je kracht geven om te groeien in dit proces. Als we dus in eerste instantie spirituele wezens zijn, is het gemis naar spiritualiteit misschien nog wel groter, dan het gemis wat we ervaren als mensenkind. Misschien missen we vooral de allesomvattende geborgenheid van onze ‘spirit’, een zoete herinnering die is weggevaagd, waardoor we ook geen toegang lijken te hebben tot dit niveau. Toch hebben we wel toegang! Het is nodig dit te ontdekken als je verder wilt komen in je groei.

En eigenlijk is het begin niet zo moeilijk, het enige wat nodig is: jézelf openstellen. Want de toegang zit IN onszelf! Je stelt jezelf makkelijker open als je Frankincense ruikt. De energie van Frankincense nodigt uit om negativiteit, lagere vibraties, leugens en verraad los te laten. Het haalt de blokkades van de ratio (het denken) en de muren rondom het hart naar beneden. Omdat de ziel weer in verbinding komt te staan met zijn innerlijke licht, zal deze olie waarheid bekendmaken. Frankincense zal een gezonde relatie en verbinding met je vader, de ‘vader in je’ en God bevorderen, omdat het gevoelens van verlatenheid en ‘vergeten zijn’ zal vervangen met de herinnering van liefde en bescherming.

Dit is een mooie affirmatie om je te helpen openstellen: - ‘Ik ben en voel me beschermd door God’s engelen(energie) en ik vraag God's engelen

om mij te ondersteunen in mijn groei om een steeds liefdevoller en wijzer persoon te worden op alle niveaus’

Persoonlijk vind ik de ‘Anti-aging blend’ (Immortelle , note Claudia) hier ook een behulpzamen samengestelde olie, omdat zowel Frankincense als Myrrh onderdeel zijn, samen met Rose die een hoge frequentie van onvoorwaardelijke liefde brengt en Sandelwood voor meer rust en overgave. Deze combinatie helpt je herinneren dat je spirit of ziel ‘immortel’ is ofwel onsterfelijk, eeuwig en dat je veilig bent op deze aarde.

Melissa helpt je herinneren wie je bent en met welke reden je naar deze aarde bent gekomen. Melissa zal je ondersteunen om je ware potentieel te kunnen bereiken, doordat je alles kunt loslaten wat je daarin tegenhoudt. Melissa is een heel kostbare olie, dus ik ben heel blij dat deze olie in deze samenstelling zit, zo kan je (als je wilt) er elke dag van profiteren. Je immuunsysteem kan altijd wel een zetje gebruiken. Melaleuca en Oregano zijn ook krachtige onderdelen in deze samenstelling en maken het plaatje compleet. Ze helpen negatieve energie en overtuigingen los te laten.

Ik hoop dat je veiligheid reeds mag ervaren op elk gebied in je leven. Zo niet dan is er nog werk aan de winkel! (Meestal is dat laatste het geval, dus je bent absoluut geen uitzondering.)

In dit hoofdstuk heb ik de volgende essentiële olie genoemd:

  • - Arbovitae (ik ben veilig)

  • - Cilantro (ik durf bij mezelf te blijven en los te laten wat niet van mij is

  • - Cypress (ik ben volledig ontspannen en vertrouw)

  • - ‘Massage blend’ (Aromatouch, note Claudia)

  • - ‘Soothing blend’ (Deep Blue, note Claudia)

  • - ‘Protective blend+’ (On Guard, note Claudia)

  • - Patchouli (volledig genieten van lichaam en zijn)

  • - Basil (ik neem voldoende tijd voor mijzelf en mijn herstel)

  • - ‘Grounding blend’ (Balance, note claudia)

  • - Myrrh (ik voel me veilig en warm)

Ik wil nog graag 3 aardende oliën noemen die te maken hebben met je veiligheid, vertrouwen en zekerheid. Deze zijn dus naast de Arbovitae heel goed inzetbaar om de basis of wortel chakra te sterken! Smeer elke avond op je voeten. Wissel eventueel af. Overdag kan je ook een druppel op je polsen en nek smeren zonodig!

  • Vetiver, helpt je stevig met beiden voeten op de grond (aarde) te staan. (wortelen)

  • Sandelwood, zal je ondersteunen om jouw spiritualiteit te integreren in je dagelijkse

leven.

  • Cederwood verbindt je met je omgeving (familie en vrienden) en vergroot je

vertrouwen

Kijk welk ‘profiel’ het beste bij jou past. Vertrouw hierbij op Leiding en je intuïtie!

Tot slot nog een eindoefening met Wild Orange. De olie van overvloed.

Druppel 1 of 2 druppels in je handen en wrijf tegen elkaar. Maak een kommetje van je handen en ruik voor 20 seconden rustig in en uit. Spreek dan het volgende 3x uit:

Ik ... (je naam) geef opdracht aan mijn goddelijke zelf om direct alle karma, pijn, verwondingen, emoties en celgeheugen permanent en volledig te helen, zowel in het verleden, in het heden als in de toekomst. Zodat ik me veilig voel op aarde. Ik ervaar dat ik recht heb op leven, geluk, materie, welvaart, succes en gezondheid. Dit proces ervaar ik gemakkelijk, met passie, gratie en plezier. Nu en continu.” (Uit: Royal Remedies van Roy Martina, helaas niet meer verkrijgbaar.)

Deel 3: Chakra’s en Engelenenergie © 2017 Annette van der Put 6


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page